Dr. Hermann Gábor 

Fogszabályozó szakorvos, alvásfogorvos, egészségközpontú fogszabályozás-specialista blogja

Felnőttkori alvászavar és alvásfogászat

Egyre több fórumon hallunk arról, hogy általában véve nem alszunk jól, egyre több embernek van valamilyen alvászavara. Miért is került ennyire reflektorfénybe az alvás minősége és mit tehet ehhez hozzá a fogorvos?

Dr. Hermann Gábor 

Fogszabályozó szakorvos, alvásfogorvos, egészségközpontú fogszabályozás-specialista blogja

Felnőttkori alvászavarok és alvásfogászat

Egyre több fórumon hallunk arról, hogy általában véve nem alszunk jól, egyre több embernek van valamilyen alvászavara. Miért is került ennyire reflektorfénybe az alvás minősége és mit tehet ehhez hozzá a fogorvos?

Felnőttkori alvászavar: ok vagy következmény?

Én is tartottam már ebben a témában online előadást, írtam is cikket, mégis más szerzőkhöz hasonlóan én is vissza-visszatérek erre a témára.

Több oldalról is meg lehet közelíteni az alvás és alvászavarok témáját. Lehet onnan, hogy a potenciális okok sokszor akár következmények is lehetnek, azaz ez is egy olyan témája az orvoslásnak, amelyben a tyúk és a tojás egyszerre van jelen. Egy klasszikus példája ennek a cukorbetegség. A hosszan tartó alvászavar egyik klasszikus következményeként szoktunk rá hivatkozni, de a cukorbetegség maga is létrehozhat alvászavart.

Az alvászavarok fajtái egy érdekes téma lesz. Hasonlóan érdekes témák az, hogy mi magunk mit tudunk hozzátenni az alvásminőséghez. Vagy akár az, milyen technológiát, táplálékkiegészítőket lehet bevetni. Hasonlóan az is érdekes, hogyan jött létre az alvásorvoslás és mit vizsgál, mi történik egy alvásorvosi viziten. Ezekről a témákról mind szó is esik majd.

A felnőttkori alvászavar jelei

A mai blogban leginkább arról lesz szó, hogyan tudunk elindulni, ha úgy érezzük, baj van az alvásunkkal, milyen jeleket figyeljünk és hogyan tud ebben segíteni a fogorvos.

Az alvászavar kifejezés egy összefoglaló megnevezése több különböző alvással kapcsolatos problémának.

Az alvás szakaszainak megfelelően vannak az elalvással kapcsolatos zavarok, az alvás alatti problémák és felfokozott nappali alvásigénnyel járó állapot is.

Az elalvással kapcsolatos legismertebb zavar az insomnia, ami sok embert érint. Mégis a leggyakoribb az alvás alatti problémák előfordulása.

Azaz, amikor azt a kérdést tesszük fel, mire érdemes figyelni, akkor nagyjából így lehet összefoglalni:

  • Figyeljük meg, van-e probléma az elalvásunkkal. Könnyen alszunk el, vagy sok időt vesz igénybe, mire álomba szenderülünk?
  • Milyen az alvásunk minősége? Gyakran ébredünk fel, ki kell-e menni mosdóba? Előfordul, hogy párunk arra ébred fel, hogy horkolunk, vagy hangosan veszünk levegőt, nagyon forgolódunk? Sokat izzadunk éjszaka, vannak-e rémálmaink, hirtelen felriadásaink? Csikorgatjuk a fogunkat, reggel sajog a fogunk?
  • Milyen az ébredésünk? Frissen, vagy éppen fáradtan ébredünk? Hány kávé kell ahhoz, hogy beinduljon a nap? Gyakori a reggeli fejfájás, nyakfájás, beáll a vállunk, nyakunk?
  • Egy másik fontos terület, amit megfigyelhetünk a hosszan fennálló alvászavar következményeivel kapcsolatos. Van magas vérnyomásunk, pajzsmirigy problémánk, cukorbetegségünk, autoimmun problémánk, refluxunk, gyakori felső légúti gyulladásunk, esetleg idegrendszeri zavar, mint pánik, depresszió, ADHD? Ezek mind olyan esetek, melyekben az egyéb potenciális okok mellett érdemes az alvást is megvizsgálni
  • Egy nagyon jellemző terület, hogyan érezzük magunkat napközben? Frissek vagyunk, jó a munkahelyi, iskolai, sportteljesítményünk, vagy gyakran vagyunk álmosak, ködös a fejünk, elalszunk a tárgyaláson, buszon, autóban, színházban, TV előtt?
  • Van még egy olyan terület, amire nem sokan gondolnak, mégis rendkívül fontos. Milyen a légzésünk? Nagyon fontos megfigyelése az alvásorvoslásnak, hogy akik szájon vesznek levegőt sokkal hajlamosabbak az alvászavarra. Azaz, orron vagy szájon veszünk levegőt? Éjszaka nyitott szájjal alszunk? Van asztmánk, vagy más légzéssel kapcsolatos problémánk? Gyakran dugul be az orrunk?
  • És természetesen a testsúly, BMI index, nyakvastagság, azaz a test fizikai jellemzői is olyan tényezők, melyek növelik az alvászavar esélyét.

Fontos a korai felismerés

Amint látjuk, van néhány terület, amelyet megfigyelhetünk magunkon. A korai felismerés jelentősége, hogy egy enyhébb alvászavar esetében egy egyszerűbb életmód reform is visszaállíthat mindent az ideális kerékvágásba.

A HermannOrtho szerepe

A fogászat egyik nagy szerepe és a korai felismerésben van. Ugyanis míg korábban azt gondoltuk, hogy az íny visszahúzódása, fogkopás, fogcsikorgatás, fogszorítás önálló problémák, mára tudjuk, hogy ezek az alvászavar megnyilvánulásai. Az alvásfogászat így támogatja az alvásorvoslást a korai felismerésben. Egy későbbi cikkben kitérek arra is, hogy a komplex alvásterápiában milyen szerepe lehet az alvásfogászatnak is.

Amennyiben valaki szeretne egy felmérést, hogy megállapítsuk van-e alvászavara, szeretettel várjuk egy konzultáción.

Kérdésed van? Vedd fel velünk a kapcsolatot!

E-mail:

info@hermannortho.hu

Rendelő:

1036 Budapest, Bécsi út 85.

Rendelési idő:

hétfőtől csütörtökig 08:00-19:00

Visszahívást kérek!

ingyenes videó

A videó címe

Add meg a keresztneved és az e-mail címed, aztán már küldjük is neked a videót!