Nemrég olvastam egy cikket arról, hogy egy felmérés szerint a magyar lakosság nem hisz az orvostudománynak…
Ezt a hírt nagyon sok oldalról lehet boncolgatni. Azzal itt most nem foglalkozom, hogy egy ilyen általános vélekedés mennyire tudható be az összeesküvés elméleteknek és annak, hogy miért épül le itthon az állami egészségügyi költségvetés, ami minden bizonnyal kihatással van arra, hogy az emberek mit remélnek, vagy mit nem remélnek az ellátástól.
Hogyan remélhetünk gyógyulást egy olyan orvostudománytól, melyben nem bízunk az orvosban? A sikeres kezelés, a gyógyulás alapja a gyógyító és a páciens egymásba vetett bizalma. Ezt számtalanszor leírták már. Nos hova lett ez a bizalom?
Apáink korában az orvos a társadalom megbecsült tagja volt. Az egyetemi diploma szinte korlátlan bizalmat adott az orvosnak. Kezében volt a TUDÁS, amire rá mertük bízni egészségünket, életünket.
Valójában több dolog is megváltozott azóta. Egyrészt az orvos-páciens viszony. Ha fogorvoslás oldaláról közelítünk, akkor korábban a páciens ült a székben, az orvos felette állt, azaz a kommunikáció felülről lefelé irányú volt. A páciens korábban említett szinte korlátlan bizalmával felruházott orvos döntése nem volt megkérdőjelezve.
Hogyan működik ez manapság? A páciens miután felismeri problémáját, utána néz annak az interneten. A páciens komoly előképzettséggel érkezik meg a konzultációra, akár a legújabb szakmai információkkal is tisztában van. A kommunikáció már korántsem működik felülről lefelé irányban az orvos részéről. A mai orvosnak el kell tudnia fogadni, hogy a kommunikáció egyenrangú ,és valójában fel kell kötnie a gatyát, hogy ne maradjon alul a páciens tudásával szemben. Manapság már nem lehet csak úgy mellébeszélni. Konkrétan a fogászatban ez azt jelenti, hogy az orvos feladata az információ átadása, és a páciens dönt a felvilágosítás után. Hatalmas különbség.
Az orvoslás biznisz is lett. Persze, apáink életében is volt magánrendelés, mégis itt már valami nagyon megváltozott. Magánrendelők hirdetnek, akcióznak, kuponoznak. Amikor az orvos felvet egy kezelési javaslatot a páciens fejében könnyen jöhet a gondolat: Ez a kezelés nekem előnyös, vagy neki előnyös? Valóban indokolt a kezelés, vagy csak a pénz miatt javasolja?
A bizalomvesztés ráadásul sajnos mindkét oldalról igaz. Megbízhat az orvos a páciensben? Ha a kezelés sikerének alapja a páciens együttműködése, mondjuk valamilyen eszköz előírt viselése formájában, biztos, hogy azt az előírást a páciens betartja majd?
Nem vagyunk könnyű helyzetben. Hogyan lehet így valós, közös erőfeszítéseken alapuló gyógyulást elérni? Mindkét fél részéről szükség van erőfeszítésre.
A páciens együttműködésével még sok formában foglalkozom majd. Itt az orvos erőfeszítéséről írnék: Mit tehet egy orvos a páciens bizalmának megerősítése érdekében?
A páciens együttműködésével még sok formában foglalkozom majd. Itt az orvos erőfeszítéséről írnék: Mit tehet egy orvos a páciens bizalmának megerősítése érdekében?
A fogszabályozás egy orvosi beavatkozás. Esély sincs a sikerre, ha nem tudunk egy kölcsönös bizalmat építeni. Nem hangzik jól ez a cikk, hiszen azt mutatja a világ általános bizalmi válsága az orvoslást sem hagyja érintetlenül.
Viszont megnyugtatnám a kedves olvasót. Van még remény. Amennyiben a fenti 10 pontot betartja az orvos, nagy eséllyel sikerül megalapoznia a páciens bizalmát és a kezelés sikerét.
Dr. Hermann Gábor