Miért lett ilyen fontos az alvás az orvoslás számára?

Az alvás pihenés. Az alvás egy természetes folyamat. Akár azt is gondolhatnánk, hogy annyira természetes, hogy az nem romolhat el. Hogyan lehet mégis, hogy az alvászavarok akár súlyos betegségeket is okozhatnak? A mai videó bemutatja az alvás medicinát és azt miért lett ennyire fontos téma az alvás.

Bizonyára hallottál arról, hogy veronai buszbaleset oka az volt, hogy a busz vezetője elaludt a volánnál. Ez megdöbbentő, de sajnos nem egyedi eset. Egy amerikai statisztika szerint az autóbalesetek nagyjából 20-25%-a a sofőr elalvása miatt következik be. Ez több, mint a vezetés közben telefonálás és az alkoholos befolyásoltság miatti balesetek együttvéve.

Ez azt jelenti, hogy ezek a balesetek azért következnek be, mert az illető éjszaka nem tudja magát kialudni és napközben egyszerűen elalszik a fáradtságtól. Azaz a baleset mögött alvászavar áll.

És ez még csak a jéghegy csúcsa. Nagyon sok egyéb betegség kialakulása mögött állhat alvászavar. Elhízás, diabetes, magas vérnyomás, depresszió és más hangulati problémák, ADHD, fejfájások, fogcsikorgatás, állkapocs ízületi problémák csak néhány, amiket összefüggésbe hoznak az alvási zavarokkal.

Korábban nem nagyon hallottunk erről a témáról. Miért került ennyire előtérbe az alvás fontossága? Az egyik ok éppen az, hogy nagyon sok közúti, de éppen munkahelyi balesetet okoz az alvászavar és az nem csak a családoknak dráma, de a kár a gazdaság számára is számottevő. De mégis honnan bukkant elő ez a hatalmas probléma? Régen is horkoltak az emberek. De kutatók szerint a 70-es évek után az alvászavaros páciensek száma megsokszorozódott. Kisebb, vagy nagyobb formában a népesség több, mint fele érintett. És az alvászavarok jelentős részében nem is tudunk róla.

Az alvászavar nem azt jelenti, hogy nem alszunk eleget. A probléma azt jelenti, hogy az alvásunk minősége nem megfelelő. Nagyon sokan ismerik azt az érzést, hogy bármennyit alszanak, nem ébrednek frissen, egész nap úgy érzik magukat, mint akinek lemerült az eleme. És a probléma éppen ebben rejlik. Hiába alszunk az órák számát tekintve eleget, egész nap fáradtak vagyunk.

Az alvás-medicina (szomnológia) éppen ezt kutatja.

Mennyi alvásra van szükségünk?

Mit nevezünk minőségi alvásnak?

és azt hogyan tudjuk elérni, megtámogatni?

Nagyjából minden kutató egyetért abban, hogy az alvási problémák olyan sok embert érintenek, hogy az már sokkoló.  Ráadásul ezek nagy része nem kerül felderítésre, azaz az alap probléma nem is kerül feltárásra, csak a következményes betegség derül ki és annak is csak a tüneteit kezeljük sokszor.  Azaz nagy figyelmet érdemel az alvásmedicína.

Ennek megfelelően egyre több kutatás, klinikai vizsgálat történik ebben a témában és egyre többet tudunk meg az alvásról. Megismertük az alvás egyes szakaszait és születtek kategóriák arra, hogy milyen típusú alvászavarok léteznek. Sok gyógymód alakult ki. Ezek részben gyógyszeresek, részben sebésziek, részben az agy oxigénellátását célzó maszk-szerű készülékkel történnek. Vannak fogászati alvást támogató módszerek és logopédiai gyakorlatok. Azaz van módunk a probléma kivizsgálására és van lehetőségünk a kezelésre is.

Korábban azt gondoltuk az alvás nem romolhat el. Korábban azt gondoltuk, hogy az alvás egy passzív folyamat.

Ma már tudjuk, hogy ez az időszak olyan, mint egy önjavító, regenerációs folyamat, aminek feltétele, hogy elég időre eljussunk a mélyalvás szakaszába. Az alvási zavar azt jelenti, hogy hiába alszunk sokat, nem mélyül el az alvás kellő szintre. Szervezetünk így nem tud regenerálódni, növekszik a stressz szint és csak idő kérdése, hogy mikor és milyen formában jelzi a testünk a kimerültséget.

Azaz az alvás sokkal fontosabb, mint korábban gondoltuk.

A Mosoly és Egészség blogok és videó blogok is sok alvással kapcsolatos témát dolgoznak fel éppen azért mert fel kell tudnunk ismerni, ha zavar alakul ki az alvásunkban. A lényeg az, hogy akár magunk is felismerjük ezt, vagy éppenséggel egy fogorvos is fel tudja ismerni a páciens arcán, vagy a szájában a jeleket, melyek alvászavarra utalnak.

Te jól alszol?

Ide kattintva kitöltheted kérdőívünket, mi pedig díjmentesen kiértékeljük a válaszaid.

 

Share This